Friday, October 3, 2014

Puasa Sunat Hari Arafah 9 Zulhijjah 1435 @ 4 Oktober 2014



Umat Islam disunatkan berpuasa pada 9 Zulhijjah 1435 Hijrah yang jatuh pada 4 Oktober 2014 mengikut kalendar tempatan.

Puasa Hari Arafah ialah puasa yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Mereka boleh memanfaatkan kemuliaan hari Arafah dengan berpuasa sunat, berzikir dan melakukan amalan-amalan sunat yang lain.

"Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, berdasarkan hadis Nabi Muhammad," 


Berpuasa Sunat Arafah dapat menghasilkan ganjaran pahala yang sangat besar, sebagaimana sabda Rasulullah “Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapus dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya.” (Hadis riwayat Muslim).

Daripada Abu Qatadah al-Anshari r.a.; Rasulullah ditanya tentang berpuasa di hari Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Rasulullah juga bersabda: “Orang yang berpuasa pada Hari Arafah (9 Zulhijjah), Allah akan menuliskan baginya puasa 60 tahun dan Allah menuliskannya sebagai orang yang taat.”

Oleh yang demikian marilah sama-sama kita mengambil kesempatan ini menunaikan ibadah puasa Sunat Arafah. Sunat untuk kita yang tidak menunaikan haji pada masa ini untuk diamalkan bersama dan merebut fadhilat yang dijanjikan oleh Allah SWT. Di sini saya kongsikan lafaz niat puasa Sunat Arafah. Moga segala amalan kita diterima oleh Allah. In sha Allah.....




.

3 comments:

Kisah Tatie said...

selamat hari raya aidiladha. salam perkenalan dari saya :)

Unknown said...

Assalamualaikum...Salam Aidiladha juga untuk saudari Izzati. Salam perkenalan :)

Unknown said...

Salam perkenalan dan selamat hari raya aidil adha... Bestkan jika berada di mekah waktu ni... Insya allah akan di usahakan

Post a Comment